Tijdens de opening van de expositie in Halewijn met Rogier Alleblas werden we getrakteerd op een boeiende lezing over het ontstaan van Rogier zijn werk. Ook liet hij aan de aanwezigen live zien hoe hij zijn analoge foto’s met olieverf omtovert tot ware unieke kunstwerken.
Er was vanuit het publiek belangstelling voor meer van en over Rogier Alleblas, je kunt hem (en zijn collega’s) bezoeken in zijn atelier in Amsterdam. Op zaterdag 12 en zondag 13 november 2022 presenteren ze hun nieuwe werk aan het publiek.
Laat je verrassen door Rogier Alleblas en zijn wereld. Luister en kijk naar zijn projecten en hoe de fotografie tot stand zijn gekomen!
De foto’s van Alleblas roepen vragen op. Persoonlijke vragen, maar ook vragen die te maken hebben met de stand van zaken in de wereld. De relatie van de mens met de wereld om zich heen is het grote thema van Alleblas.
Van 4 juli t/m half september kun je een selectie beelden uit twee projecten van Alleblas bekijken in Grand Café Halewijn te Amersfoort.
Donderdag 14 juli - KOM JE OOK?!
‘Een fotograaf in een overall’
Rogier Alleblas fotografeert zijn vrije werk nog steeds met een camera met film. Ontwikkelen, afdrukken in de donkere kamer en dan de ‘analoge silverprint’ beschilderen met olieverf. Iedere foto wordt daarmee uniek, er is geen tweede van.
Hij noemt zichzelf een ‘fotograaf in een overall’.
Rogier Alleblas(1969) studeerde in 1993 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te Den Haag. Al in 1988 exposeerde hij als jongeling in een galerie. Na zijn stage bij Erwin Olaf werkte Alleblas bij de fotograaf kunstenaar Teun Hocks. Bij Erwin Olaf leerde hij hoe je een foto moet ‘regisseren’ en hoe je met mensen om moet gaan, die je wilt fotograferen. Bij Teun leerde hij het anekdotische verhaal in één foto zo suggestief mogelijk te vertellen.
In zijn studiofoto’s is Alleblas bijna altijd zijn eigen model. Het voordeel dat je steeds jezelf fotografeert is dat je niemand hoeft te regisseren. Tijdens het fotograferen is Rogier het eenkoppige publiek en de toneelspeler tegelijk.
Modern Times
De relatie van de mens met de wereld om zich heen is het grote thema van fotograaf Rogier Alleblas
Plastic afval, voedselverspilling, vleesconsumptie, medicijngebruik, gezond blijven, Telefoonverslaving. Het komt op een verontrustende en tegelijk humoristische manier naar voren in Het fotowerk van Rogier Alleblas.
We zien kleuren stillevens die uiterlijk doen denken aan de Hollandse meesters van de 17e eeuw. Maar wat doet dat plastic daar in beeld? En verdomd, daar ligt ook een I-phone. We zien verrot en beschimmeld fruit.
In een ander beeld zien we medicijnen. Bij een foto is het vlees van een fondue maaltijd zo gefotografeerd dat het lijkt alsof worstvingers je willen grijpen. “Onsmakelijk, irriterend en humoristisch”, waren de eerste reacties van het publiek op deze foto. Vergankelijkheid en milieuproblematiek gevangen in een op het eerste gezicht onschuldig stilleven.
In mooi licht gefotografeerd, bedwelmend bijna, toch klopt er iets niet. Deze stillevens zijn niet vrijblijvend.
Het gedrag van de mens en de relatie van de mens met zijn of haar omgeving en het milieu staat centraal in het werk van Rogier Alleblas